![کاربر](http://payannamenik.filenab.com/image/User2.png)
مقدمه
ما معتقدیم جامعیت و همه جانبه بودن قوانین اسلامی آنچنان است که اگر کسی آن را بشناسد معترف خواهد شد که از حد و مرز فکر بشر خارج است . معارف اسلامی برای همه امور قانون و آداب آورده است و در همه ابعاد زندگی انسان نظر داده است و اطمینان داریم که اسلام در بر دارنده پاسخ به نیازهای مردم است. با این وجود هنگامی که وضعیت جامعه کنونی را در نظر می گیریم، با انواع سوال ها و شبهات به خصوص برای نسل جوان مواجه می شویم. این معضل به همراه عملکرد نا درست برخی منسوبان به دین بسیاری از بی اعتمادی ها را در حیطه عمل به وجود آورده است. با فرض ایمان و اعتقاد به جامعیت تعالیم اسلامی لازم است اندیشه جدی در این زمینه نمودتا بتوان بر مشکلات فوق پیروز شد. یکی از راه های مهم در این زمینه بررسی و مطالعه آثار شهیدمطهری است.این دانشمند بزرگ شمعی است که همیشه بر افروخته است و انسانها از روشنایی و حرارتش بهره میگیرند . بی شک وجود این عزیز سفرکرده مایه برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد
نقش شهید مطهری در گسترش فرهنگ اسلامی و تربیت دینی جامعه
تلاش شهید مطهری برای احیاء اندیشه اسلامی تنها در پیرایه زدایی محدود نشد، بلکه او به همان اندازه که با افزودن وضمیمه کردن نسنجیده افکار دیگران و التقاط مذموم مخالف بود با جمود و تحجر و خرافه پرستی و افتخار ابلهانه به استخوانهای پوسیده گذشتگان و جلو گیری از نوآوری و هراس از ابتکار نیز به شدت مخالف و با آن مبارزه می کرد.
سخن درد مندانه استاد مطهری در باره تفسیرهای نا صواب چنین است:
دین مقدس اسلام، یک دین ناشناخته است.حقایق این دین،تدریجاً در نظر مردم واژگون شده است و علت اساسی گریز گروهی از مردم، تعلیمات غلطی است که به نام دین داده می شود. هجوم استعمار غربی، با عوامل مرئئ و نا مرئئ اش، از یک طرف و قصور یا تقصیر بسیاری از مدعیان حمایت از اسلام، در این عصر،از طرف دیگر ، سبب شده که اندیشه های اسلامی در زمینه های مختلف، از اصول گرفته تا فروع،مورد هجوم و حمله قرار گیرد. بدین سبب ، این بنده،وظیفه خود دیده است که در حدود توانایی درمیدان انجام وظیفه نماید
منابع
1.مطهری، مرتضی، گفتارهای معنوی, انتشارات صدرا, ص ۲۰۳.
۲. این مفاهیم هم معنای مثبت و سازنده دارند و هم معنای منفی و بازدارنده. متأسفانه از عوامل انحطاط مسلمین برداشتهای منفی از همین مفاهیم بوده است.
۳. سورهٔ روم (۳۰)، آیهٔ ۳۲.
۴.مطهری، مرتضی، اسلام و مقتضیات زمان, جلد اوّل, ص ۳۷۷, انتشارات صدرا.
۵. مطهری، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفهٔ تاریخ, صص ۷ و ۸، انتشارات صدرا.
۶. از نگاه مطهری, تعبیر ظهور به انفجار، نادرست است چرا که مسئله قابلیت پیدا کردن جامعه برای پذیرش است و شرایط آن کمال نهایی را فراهم آوردن, همانند رسیده شدن میوه در شرایط نامطلوب.
۷. مطهری، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفهٔ تاریخ, ص ۶۲ به بعد.
۸.. روزی در یکی از کشورهای اسلامی (ظاهراً عراق) یک مأمور انگلیسی صدای اذان را میشنود میگوید این چرا فریاد میزند چه میگوید: پاسخ میدهند چیزی نیست اذان مسلمانان را میگوید. میپرسد آیا به سیاست ما لطمه میزند. پاسخ میدهند خیر میگوید بگذار هر چه میخواهد فریاد بزند.
۹. مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲.
۱۰. مطهری، قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفهٔ تاریخ, ص ۶۴.
۱۱. در اندیشهٔ دیالکتیکی مارکسیسم, برای انتقال تاریخ از یک دوره به دورهٔ دیگر, مبارزهٔ نو با کهنه شرط است, کهنه از آن جهت که کهنه است باید از بین برود (نه از آن جهت که باطل است) تا مقدمات ورود در دورهٔ جدید حاصل شود.
۱۲. مطهری، فلسفه تاریخ, ص ۲۰۲ , انتشارات صدرا.
۱۳. مطهری، اسلام و مقتضیات زمان, ج ۱, ص ۵۰, انتشارات صدرا.
۱۴. ویل دورانت, لذات فلسفه، این سخن را استاد مطهری در کتاب انسان و سرنوشت, ص ۱۳۴ نقل کرده است.
۱۵. مطهری، انسان و سرنوشت, ص ۱۳۷, دفتر انتشارات اسلامی, قم.
۱۶. همانطور که در آیات کریمهٔ قرآن هم تأکید بسیاری بر تعقل و تفکر شده است.
۱۷. مطهری، سیری در سیرهٔ ائمهٔ اطهار، ص ۲۹۹.
۱۸. سورهٔ توبه (۹)، آیهٔ ۱۱۲ «التابئون العابدون الحامدون السابحون الراکعون السجادون الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر... سورهٔ آلعمران (۳) آیهٔ ۱۷ «الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین و المستغفرین بالاسحار.» در قرآن کریم برای شب توصیفات زیبایی شده است. چندبن بار به شب «لیل» سوگند یاد شده است. نزول قرآن در شب، توصیف مؤمنان به استغفار در شب، ارزش ویژهٔ نماز در شب و رسیدن به مقام محمود و ... در اشعار شعرا نیز نزول برکات به شب نسبت داده شده است و به تعبیر خودشان «تازه براتها» و معارف ناب در شب به دست میآید.
۱۹. مطهری، انسان کامل, ص ۱۰۱, انتشارات صدرا.
20. ماهنامه پیام حوزه، شماره 5، غلامعلی حداد عادل
21.نشریه خبری تحلیلی سراج بسیجی شماره 46
مقدمه----------------------------------------------------
زندگینامه استاد شهید مطهری-----------------------------------
نقش شهید مطهری در گسترش فرهنگ اسلامی و تربیت دینی جامعه---------
استاد مطهری در مصاف با کج اندیشی دینی--------------------------
نقش شهید مطهری در آسیب شناسی دینی---------------------------
اصول کار آمدی دین--------------------------------------
نقش استاد مطهری در آسیب های فرهنگی جامعه---------------------
چگونگی فرهنگ سازی--------------------------------------
. روش شناسی استاد مطهری در برخورد با تنش های فکری و فرهنگی جامعه---
طرح شهید مطهری در دانشگاه ها--------------------------------
سخنان حضرت امام خمینی(ره) در باره شهید مطهری-------------------
سخنان مقام معظم رهبری درباره شهید مطهری------------------------
اندیشه مطهر-----------------------------------------------
استاد شهید مرتضی مطهری و آسیبشناسی دین و دینداری---------------
احیای فكر دینی--------------------------------------------
ارتباط آسیبشناسی دینداری با جامعهشناسی------------------------
عوامل آسیبهای دینداری از دیدگاه شهید مطهری---------------------
نمونههایی از اقدامات درمانی شهید مطهری -------------------------
شهید مطهری و آسیب شناسی دین -------------------------------
مطهری و فلسفهٔ انتظار ----------------------------------------
دین و ملیت در اندیشه شهید مطهری------------------------------
نتیجه گیری -----------------------------------------------
منابع ----------------------------------------------------